FIBROMYALGIEMASSAGE

fibromyalgieWat is Fibromyalgie:
Fibromyalgie, ook wel weke-delen reuma genoemd, is een chronische reumatische aandoening.
Bindweefsel en spieren behoren tot de weke delen van het lichaam.
De pijn die deze vorm van reuma veroorzaakt is zware spierpijn in het hele lichaam. Deze pijn bevindt zich in spieren, spier- en gewrichtsaanhechtingen en pezen in het hele lichaam.
Pijn is de belangrijkste klacht bij Fibromyalgie. Het verloop van de ziekte is erg grillig, omdat “goede” en “slechte” periodes elkaar afwisselen.

De overige belangrijkste symptomen/klachten zijn:

• Pijn in spieren, spier- en gewrichtsaanhechtingen en pezen.
  • Stijfheid van de spieren.
  • Vermoeidheid (soms extreem).`z
  • Slaapstoornissen.
  • Hoofdpijnen/angsten/depressies.
  • Temperatuurverhogingen en allergieën.
  • Concentratie- en geheugenstoornissen.
  • Darmklachten.

Fibromyalgie komt voor bij ongeveer twee op de honderd volwassenen, vooral bij vrouwen.
Fibromyalgiepatiënten ervaren een domino-effect waarin het ene symtoom en het ontstaan ervan, van invloed is op een andere symptoom.

Fibromyalgiepatiënten zijn bijvoorbeeld niet in staat om in het diepe slaap stadium (Delta-slaap) te komen. In deze Delta-slaap maakt het lichaam veel chemische stoffen voor de heropbouw aan, waardoor weefsels worden hersteld en de groei van deze weefsels wordt bevorderd.
Daarnaast komt tijdens de Delta-slaap het groeihormoon, een van de meest overvloedige chemische stoffen voor de heropbouw, vrij.

Het groeihormoon heeft een groot effect op het bindweefsel. Door de slechte aan- en afvoer van vloeistoffen door bindweefsels worden deze bindweefsels van de Fibromyalgiepatiënt stijf en gespannen. Hierdoor worden de circulatie en de neurale transmissie nadelig beïnvloedt, waardoor de spieren en de omringende organen in een constante gespannen toestand verkeren. Dit veroorzaakt een opeenhoping van afvalstoffen, de zgn. Tenderpoints. Constante gespannenheid van de spieren in combinatie met het onvermogen om in de diepe herstellende slaap te komen, zijn er de oorzaak van dat de Fibromyalgiepatiënt niet alleen hevige pijnen ervaart op deze gevoelige plaatsen, maar vaak ook algehele uitputting.

Een lichaam onder stress en pijn is in een staat van “vluchten” of “vechten”. Met andere woorden het systeem reageert alsof er gevaar dreigt. Hierdoor is de ademhaling oppervlakkig, het hart maakt overuren en de reparatie en het herstel van het lichaam staat in de wachtstand.
Uit recent onderzoek door de Universiteit van Miami is gebleken dat een speciale Fibromyalgie/Tenderpoint massage een van de gunstigste behandelingen is voor fibromyalgiepatiënten.

De positieve effecten van Fibromyalgiemassage zijn:

• Brengt het lichaam tot rust en zorgt voor balans in het lichaam.
  • De ademhaling wordt weer normaal, het hartritme daalt.
  • De stress en pijn in het lichaam verminderen.
  • Het lymfesysteem wordt versterkt en de spierkrampen worden verlicht.
  • Verlaging van de bloeddruk.
  • Verbetering van de zuurstofopname in de spieren.
  • Verbetering van het bewegingsapparaat.
  • De natuurlijke pijnstiller, endorfine, wordt vrijgegeven.